جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
علوم انسانی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
515
516
517
518
519
520
521
522
523
524
تعداد رکورد ها : 5299
عنوان :
بررسی تعین معنی در علم اصول و هرمنوتیک با تأکید برآراء شهید صدر و ریکور
نویسنده:
سید مرتضی خاتمی سبزواری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علم اصول
,
علوم انسانی
,
مولف
,
شهید صدر
,
ریکور
,
هرمنوتیک
,
هرمنوتیک ریکور
,
تعین معنی
,
هرمنوتیک (فلسفه)
چکیده :
از دیرباز زبان به عنوان ابزاری برای نقل و انتقال معنی به کار میرفته است، بدین جهت، بحث از معنی و انتقال صحیح آن به دیگری ، از آغاز تا به امروز، اندیشه بشر را به خود معطوف داشته و انسان پیوسته در جستجوی روشی مناسب برای کشف معنی، تلاش-های گسترده ای را انجام داده است.این تحقیق با بررسی اجمالی دیدگاه هرمنوتیستها و عالمان اصول در مبحث تعین معنای متن آغاز می شود و در ادامه، به بررسی متمرکز و مقایسه دیدگاههای پل ریکور، هرمنوتیست شهیر معاصر با دیدگاههای شهید صدر از برجسته ترین اصولیان زمان حاضر پرداخته می شود. در نهایت روشن میشود که دیدگاههای قائل به تعیّن معنای متن، بهرغم اختلافهایی که میانشان وجود دارد، در این امر با یکدیگر اتفاق نظر دارند که هدف از فهم متن، درک و کشف مراد مولف بهصورت معتبر است. از دیدگاه هرمنوتیک رمانتیک، مسیر رسیدن به این معنای متعیّن با بازسازی ذهنیت و زندگی مولف در مفسر میسر میشود و نزد اصولیان این امر با توجه به سیره مستقر بین انسانها که ظاهر کلام یکدیگر را وافی به مقصود قلمداد کرده اند، امکانپذیر میشود. در این بین هرمنوتیک پل ریکور که به دنبال رهایی از ورطه نسبیتگرایی بود، نسبت به هرمنوتیک فلسفیبه ویژه گادامر، گامی به جلو محسوب میشود، اما به نظر میرسد اگر مراد وی از فاصلهمندی و استقلال متن از مولف، به قطع کامل متن از مراد مولف بینجامد، نتیجهای جز نسبیتگرایی در معنی و عدم تعین به دنبال نخواهد داشت؛ این در حالی است که شهید صدر و دیگر اصولیان، هم جایگاه رفیعی برای مولف به مثابه خالق متن، قائل هستند؛ هم جایگاه متن را به مثابه امری عینی و حامل پیام مولف، پاس میدارند؛ و هم موقعیت مفسر را به عنوان کسی که با اتخاذ روشی عرفی و اصول زبانی، در پی کشف مراد مولف و دستیابی به فهمی معتبر از متن است، محفوظ میدارند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی بخشی از آراء اصلی کواین در نظام فلسفی اش با محوریت مجموعه مقالات منتشر شده ی انتشارات کمبریج در کتاب Cambridge Companion to Quine
نویسنده:
محمد محمدی الموتی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
وجودشناسی
,
تحلیلی
,
ترکیبی
,
تجربه گرایی (مسائل جدید کلامی)
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
کل نگری
چکیده :
هدف از این نوشتار معرفی بخشهای اصلی نظام فکری و فلسفی کواین، با محوریت مقالاتی از سلسله کتاب-های انتشارات کمبریج به نام کواین، میباشد. در این چارچوب، در مقدمه با توجه به اهمیتی که آراء حلقهی وین یا همان شاکلهی اصلی پوزیتیویستهای منطقی و به اقتفای آنان دیدگاههای فلسفی ردولف کارنپ بر شکل دهی و جهت دهی به تفکر کواین داشته است، اشارهی بسیار کوتاهی به سرخط تفکر آنان شده است. فصل اول به معرفت شناسی طبیعی شدهی کواین و تلاش او میپردازد که میخواهد معرفت شناسی را درون خود علم تجربی بنا نهد و بر پایههای آن استوار سازد. از نظر کواین معرفت شناسی مبنایی برای علم تجربی بهدست نمیدهد بلکه این علم تجربی است که چارچوبی برای فهم خود در اختیار قرار میدهد. این باژگونی هستهی انقلابی مفهوم معرفت شناسی طبیعی شدهی کواین را بیان میدارد. در ادامه نویسنده سعی میکند نشان دهد که به-رغم تعدیلهایی که کواین در مدل خود و نیز بخشهای مختلفی از نظام فلسفی خود برای ایجاد امکان دفاع از نظریهاش ایجاد میکند، اولاً نمیتواند بهطور کامل پای بند تجربه باوری خود باقی بماند و ثانیاً از میان احتمالات مختلف به سوی احتمالاتی میغلتد که وزنهی طبیعت گرایانهی آن کمتر است، بهگونهای که میتوان آن را بازگشتی از رویکرد طبیعت گرایانه بهشمار آورد.تمایز میان دو قضیهی تحلیلی و ترکیبی، پس از کانت، به موضوعی اصلی در مباحث معرفت شناسانه و امکان فهم مورد توجه قرار گرفت. از جمله این موضوع در مباحث کارنپ، بهعنوان یکی از اعضای برجستهی حلقهی وین، مورد اهتمام آشکار بود. کواین با چاپ مقالهی "دو حکم جزمی تجربه گرایی" به این اصل، در کنار اصل تقلیل گرایی، حمله برد. فصل دوم از این پژوهش به ارزیابی مشروعیت مطالبات و بحث کواین توجه نشان می-دهد. کواین فقدان محتوای تجربی در تقسیم بندی قضایا به تحلیلی و ترکیبی را سبب آن میداند که این بحث به باوری متافیزیکی و در نتیجه ناپذیرفتنی بدل شود. البته در این زمینه تقابل اصلی میان کارنپ و کواین شکل می-گیرد. کواین، همچنین، وجود معیاری تجربه گرایانه را در فهم پذیری تمایز تحلیلی- ترکیبی لازم میداند و این مطالبهای است که مشروعیت و محتوای خود را از سنت تجربه گرایی بهدست میآورد. اما مشکل آن است که کواین جزییات خواست خود را به شکل مبهمی بیان کرده است. از سوی دیگر نویسنده با توجه به آن که کواین تقلیل گرایی را بهعنوان دومین حکم جزمی تجربه گرایی مورد تهاجم قرار میدهد، میکوشد نشان میدهد که وی در مخالفت با تمایز تحلیلی- ترکیبی در برخی جنبهها هم تقلیل گرا میشود وهم اثبات گرا. درنهایت هم نشان میدهد که کواین، به رغم تعدیلهایی که در نگاه کل گرایانهی خود میدهد، میپذیرد که "جملات از لحاظ شناختی معادلند، اگر جایگزینی یکی به جای دیگری تأثیر بر محتوای تجربی هیچ کدام از مجموعه جملات نداشته باشد" و این بیان برای حفظ تحلیلی بودن کافی است.فصل سوم به چهار موضوع میپردازد: ارائهی خلاصهای از مباحث کواین دربارهی کل گرایی معنا؛ نسبت میان کل گرایی، طبیعت گرایی و تحقیق پذیری معنا؛ طرح جزییات بیشتری از استدلال کواین دربارهی کل گرایی و ارتباط ادعای نامعقولی تمایز تحلیلی- ترکیبی با کل گراییمعتدل و ریشهای؛ پرسشهای بیپاسخ ناشی از مدعای کواین در زمینهی کل گرایی.مسایل مربوط به ارجاع و وجودشناسی بخش قابل توجهی از آثار کواین را به خود اختصاص داده که در فصل چهارم مورد بحث قرار میگیرد. در این فصل ابتدا مختصری از دیدگاه راسل دربارهی ارتباط ذهن با جهان خارج طرح میشود که در تغایر کامل با نقطه نظرات کواین است. چگونگی دست یابی به معرفت و نحوهی تماس ذهن با چیزهایی غیر از خود پرسشهایی است که کواین، در پاسخ، به آنها میپردازد. پاسخهایی که از مسیر دیدگاه طبیعت گرایانهی وی گذر میکند. اما نکتهی کلیدی در پاسخهای کواین پنداری است که او از جملهی مشاهدتی دارد. از نظر او تمامی معرفت ما، هرچند تئوریک، در نهایت از طریق جملات مشاهدتی قابل پاسخ گویی است که وی آنها را مشاهدهی مطلق مینامد.از سوی دیگر، کواین، بهنوعی مشابه با راسل، بر جنبهی ارجاعی زبان تأکید دارد. لکن، این ارجاع را بنیادین، به معنای راسلی آن، نمیداند. بهعلاوه، مفاهیمی که از طریق آنها زبان اقدام به برقراری ارتباط با جهان میکند از دیدگاه وی ارجاعی نیستند. ارجاع از نظر کواین نسبتی میان زبان و برخی اصطلاحات زبانی و جهان است و قابلیت ارجاع یک قابلیت استفاده از زبان است. او همچنین، از ارتباط میان کارکرد ارجاعی زبان و شاکلهی مفهومی ما سخن میگوید که البته از نظر وی این دو دو تلاش جدا از هم نیستند و درک ارجاع یک گام مهم به سوی توضیح مفهومی است دربارهی وجود. وجودشناسی، از منظر کواین، موضوعی تصنعی بهشمار میرود و این رأی در کنار نوع نگاه او به زبان نوعی نسبیت وجودشناختی را تداعی میکند؛ هرچند وی چنین نسبیتی را انکار مینماید. در این فصل با بررسی نظرات کواین به زبان (زبان معمولی و زبان تابع) و رابطهی آن با وجودشناسی و پرسشهای ناشی از آن و در عین حال مقایسهی آرای کواین و کارنپ دست به ارزیابی دیدگاه کواین زده میشود.فصل پنجم، همدلانهتر، دو موضوعی را مورد نظر قرار میدهد که میتوان آنها را از شاکلههای اساسی اندیشهی کواینی دانست: رفتارگرایی و تجربهگرایی. در این بخش تلاش آن بوده که با توجه به بخشهای مختلف آرای کواین رابطهی میان طبیعت گرایی، فیزیکالیسم و تجربه گرایی وی تبیین شود و معلوم گردد که تجربهگرایی که کواین آن را نوین میداند چیست و آن نقشی که در حوزهی زبان ایفا میکند کدام است. البته باید در نظر آورد که زبان نیز در چارچوب نظام کواینی مولفهای محوری است.از نظر کواین، در حوزهی زبان شناسی، افراد یک انتخاب بیشتر ندارند: فراگیری زبان از طریق مشاهدهی رفتار دیگران به صورت بین الاذهانی. نتیجهی این ادعای تجربی دربارهی یادگیری زبان، هم، ادعایی مبتنی بر معناشناسی است که بر اساس آن، هیچ معنای زبانی وجود ندارد که در رفتار پدیدار نباشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مفهوم انسان در اسلام و در رمان بینوایان ویکتور هوگو
نویسنده:
زهرا بادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
03. انسان شناسی Human nature
چکیده :
چکیده پایان نامه :در این تحقیق می خواهیم جایگاه مقام انسان را در اسلام و در رمان بینوایان ویکتور هوگو که یکی از رمانهای معروف این نویسنده است را بررسی کنیم.هوگو معتقد به یک جامعه انسانی است که همه افراد نوع بشرعضو آن و دارای احساسات مشترک و مسئولیت متقابل نسبت به یکدیگرند او در لابلای رمان بینوایان به تجزیه و تحلیل دردهای اجتماعی می پردازد که بیسوادی،جنگ،بیکاری یک جامعه می تواند علل اساسی بدبختی ها و بی نوایی های افراد بشرگردند.اما انسان گرایی در اسلام تا آنجا می رود که به تمام ارزشها،چه ارزشهای عقلی، شرعی،اخلاقی اهمیت می دهد. به خاطر اینکه انسان در تمام مکاتب بشری و الهی جایگاه ویژه و بالایی دارد و از نظر اسلام انسان اشرف مخلوقات است.در نتیجه مقایسه جایگاه و مقام انسان از دیدگاه اسلامی و یک نویسنده غربی اهمیت خاصی دارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحقیق در مبانی زیبایی شناسی اشعار نیّر تبریزی
نویسنده:
وحید پورعبدالله کرداباد
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
تشبیه
,
بیان
,
استعاره
,
نیّر تبریزی
چکیده :
موضوع پایاننامهی حاضر تحقیق در مبانی زیباییشناسی اشعار نیّر تبریزی است. عناصر چهارگانهی علم بیان شامل تشبیه، استعاره، مجاز و کنایه، نقش مهمی در زیبایی کلام و تأثیر سخن دارد؛ بنابراین ما با بررسی دیوان اشعار نیّر از منظر علم بیان، سعی داشتیم وجوه زیبایی شعر وی را نشان دهیم و در عینحال شواهدی تازه و متنوع برای مباحث کلی و جزئی بیان ارائه دهیم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
طبقهبندی و گونهشناسی سفالینههای مکشوفه از گورستان باستانی محوطه مسجد کبود (5-1) و مقایسه زمانی و مکانی آن با سایر محوطههای همزمان
نویسنده:
مهناز صالحی گروس
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
گونه شناسی
,
تبریز
,
طبقه بندی
,
باستان شناسی
,
سفال
,
گورستان
,
باستانشناسی
,
مسجد کبود
چکیده :
با اینکه سابقه علمی باستان شناسی در آذربایجان شرقی به سالهای 62-1960 توسط چارلز برنی بر می گردد ولی غیر از همین کاوش نمی توان فعالیت دیگری در این زمینه یادآور شد و با توجه به این امر بسیاری از دوره ها منجمله دوره آنن که یکی ازپیچیده ترین دوره هی موجود در باستان شناسی منطقه شمال غرب ایران بوده و مسایل بسیار مهم و اساسی را به همراه دارد بدرستی مورد بررسی قرار نگرفته اند. حفاری هایی که از سال 1378 در محوطه باستانی مسجد کبود تبریز آغاز شد باعث روشن شدن گذشته پیش از اسلام این شهر گردید که تا آن لحظه متاسفانه غیر از متون آشوری و ارمنی هیچگونه دلیل باستان شناختی در این باره موجود نبود و موجودیت آن را بدون توجه به واقعیت های تاریخ به زمن هارون الرشید نسبت می دادند. پنج فصل حفاری در این محوطه باعث کشف تعداد قابل توجهی تدفین مربوط به عصر آهن گردید که به لحاظ اعتقادی که در جوامع پیش از تاریخ در رابطه با دنیای مرگ موجود بوده این قبور حاوی ظروف و اشیایی بودند که برای تامین حیات واپسین به همراه متوفی گذاشته شده بود. با در نظر گرفتن اینکه سفال فراوانترین و متنوع ترین مصنوعاتی است که مطالعه دقیق آن می تواند راه گشای مسایل ارتباطی میان فرهنگها ی مختلف باشد لذا در این تحقیق سعی شده است که با طبقه بندی و گونه شناسی سفال های مکشوفه از قبور این محوطه باستانی اولا خود محوطه معرفی و جایگاه آن در عصر آهن معلوم گشته ثانیا ارتباط آن با مکان های هم عصر روشن گردد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مبانی انسان شناسی و فلسفی مناسک اجتماعی (با تأکید بر حج)
نویسنده:
حمیده رجبی حسن سرایی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
تربیت انسان
,
مناسک
,
03. انسان شناسی Human nature
,
اخلاق
,
قرب الهی
,
حج
چکیده :
انسان از جمله موجودات شگفت انگیز عالم هستی است که دارای جنبه های مختلفی می باشد و با توجه به هر جنبه ای ، موضوع علوم بشری قرار می گیرد. محور و اساس مسائل اسلام نیز انسان می باشد. از آنجا که خدای متعال ما را به نیروی عقل و اندیشه مجهز ساخته است، باید در نظام آفرینش تأمّل و تدبّر کنیم تا به قدر توان به حکمت خداوند پی ببریم.هدف از پژوهش حاضر، بررسی مبانی انسان شناسی و تاثیر مناسک اجتماعی بر تربیت انسان ها می باشد و به دنبال این امر هستیم تا نشان دهیم که اسلام انسان را چگونه موجودی می داند و ابعاد وجودی و نیازهایش را چگونه مطرح می کند.عبادات (به ویژه حج )چه آثار اخلاقی برفرد و جامعه دارد. یافته ها نشان دادهاست که حج و مناسک آن می تواند از طریق تهذیب نفس و تقویت اراده و ایجاد تعادل و توازن در ارضای نیازها و تمایلات ، زمینه ی مناسبی برای صعود و سیر و سلوک معنوی انسان فراهم کند به گونه ای که حج گزار بسیاری از رذایل اخلاقی را ترک کرده و با الگوگیری از پیشوایان دین به تقویت خویشتن داری و کنترل درونی خود دست یابد و موجبات رشد معنوی خود و جامعه را فراهم آورد.در نتیجه انسان در اسلام دارای جایگاهی بس رفیع یعنی مقام خلیفه الهی است به طوری که اگر از استعداد های خود درست استفاده کند و تمامی ظرفیتهایی که خداوند در خلقت او به ودیعه نهاده است ظهور و عینیت یابد ، آنگاه به کمال و سعادت واقعی خود که همان قرب الهی است دست می یابد و عبادت حج و مناسک آن یکی از برنامه هایی است که به جهت جامع بودن می تواند در این سیر و سلوک باطنی ومعنوی انسان را به جایگاه واقعی خویش برساند و بر تربیت انسان ها تاثیر معنی داری بگذارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مفاهیم نقطه و دایره در هندسه و هنر ایران پس از اسلام
نویسنده:
علی مدهوشیان نژاد
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
دایره
,
اسلامی
,
نقطه
,
ایران
چکیده :
در این پایان نامه با بررسی در ادبیات ایران (به ویژه شعر و متون عرفانی) به ریشه شناسی رمز پردازی دو عنصر نقطه و دایره در هنرهای تجسمی ایران پس از اسلام اشاره شده است. به عبارتی از دریچهای متفاوت با نشانهشناسیهای رایجی که مطالعه هنر آیینی را تحت تأثیر سطحی نگری قرار داده به تحلیل هنر ایران پس از اسلام اشاره شده است.تفسیر هنر ایران پس از اسلام در این پایان نامه از دریچه ادبیات، به دو عنصر نقطه و دایره به دلیل کاربرد متداول در هنرهای تجسمی، ادب و عرفان موضوع جهت مطالعه علمی و دقیق محدود شده است.در این مجموعه خواهیم دید که در ابتدا طبیعت الگوی انسان در طراحی مایحتاج زندگی بود. اما با شکلگیری تمدن و ظهور ادیان، صورت نمادین انسان کامل، نمونهای شد که مرجع کار هنرمندان و صنعتگران را تشکیل داده و بر سنگ نبشتهها خودنمایی میکند. با ظهور اسلام، کاملترین فرم (دایره) در نظر ایرانیان با کاملترین موجود عالم امکان (حضرت محمد (ص)) نسبت داده شده که سویدای قلب ایشان را خال احدیت مزین مینمود. مصادیق فراوان دیگری برای نقطه و دایره در ادب و عرفان ایران ذکر شده که در این پایان نامه به تعدادی از آنها اشاره شده است.بدیهی است که شیوه جمع آوری مطالب در این پایان نامه بر مطالعه متون استوار بوده و کتابخانهای است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی نظریه زیبایی شناسی هری برودی و کاربرد آن برای تعلیم و تربیت با تاکید بر فرایند یاددهی - یادگیری
نویسنده:
منیره رضایی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تجربه
,
علوم انسانی
,
تصور
,
زیبایی شناسی
,
ادراک حسی
,
علوم تربیتی
,
معرفت شناختی
,
تخیل(راه های معرفت)
چکیده :
توجه به ساختهای مختلف وجودی انسان، عدول از باریکاندیشی معرفتشناسی،موضوعیت یافتن کثرتگرایی شناختی؛ زمینه را برای طرح موضوع معرفت زیباییشناسی فراهم ساخته است. به تبع تکثیر راههای شناخت پدیدههای جهان، انواع دیگر تجربه و دانش از جمله تجربه و دانش زیباییشناسی اعتبار یافته و پرورش اشکال چندگانه سواد منجمله سواد زیبایشناسی اهمیت پیدا میکند. در این مطالعه که با هدف کلی تبیین ماهیت معرفت زیباییشناسی و بعد زیباییشناسی تجربه و با تمرکز روی نظریه زیباییشناسی برودی، فیلسوف معاصر تعلیم و تربیت شکل گرفت مساله اصلی تبیین دیدگاه برودی درباره زیباییشناسی و کاربردهای عام و خاص ان برای تعلیم و تربیت بوده است. در این پژوهش فلسفی از روش تحلیل محتوی بهره گرفته شد تا مفاهیم اصلی در نظریه زیباییشناسی بودی تشریح و ارتباط مفاهیم با یکدیگر تبیین شود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش آموزههای اسلامی در تدوین استراتژیهای امنیتی و نظامی با تأکید بر جمهوری اسلامی ایران
نویسنده:
محمدعلی همدانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فقه سیاسی
,
علوم انسانی
,
امنیت متعالیه
,
فقه امنیت
,
منابع امنیت در جمهوری اسلامی ایران
,
مبانی امنیت در اسلام
,
انسانشناسی امنیتی امام خمینی
,
مسائل استراتژیک و نظامی
چکیده :
پیرامون تدوین استراتژیهای امنیتی و نظامی، مولفههای متعددی وجود دارد که میتواند در جهتگیری راهبرهای کلان، مورداستفاده قرار بگیرد. رساله حاضر به دنبال بررسی نقش آموزههای اسلامی در تدوین استراتژیهای امنیتی و نظامی با تأکید بر جمهوری اسلامی ایران، به قلم نگارش درآمده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عنوان : بررسی مبانی مشارکت مردمی در پیشگیری از وقوع جرم با تاکید بر نهاد امر به معروف و نهی از منکر
نویسنده:
علی عدالتیان سبز
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
پیشگیری از جرم
,
سیاست جنایی مشارکتی
,
امر به معروف
,
نهی از منکر
,
سیاست جنایی اسلام
,
کلمات سیاست جنایی
چکیده :
چکیده :با گسترش روز از افزون پدیده بزهکاری در جوامع و شکست سیاست جنایی مبتنی بر سرکوب و مجازات ، لزوم تحول در سیاست جنایی بیش از پیش آشکار شده است . صاحب نظران علم جرم شناسی بر این باورند با مشارکت مردم در سیاست جنایی و خصوصاً در مرحله پیشگیری از وقوع جرم می توان پدیده جرم و جنایت را در جامعه کنترل و محدود نمود.در سیاست جنایی اسلام نیز امر مشارکت مردم در پیشگیری از جرم با عنوان نهاد امر به معروف و نهی از منکر مطرح شده است و اسلام این دو اصل را فریضه اعلام نموده و عمل به آن رابا وجود شرایطی واجب شناخته است .این نوشتار با هدف بررسی و تبیین یافته ها و دیدگاه های نوین دانش جرم شناسی در قالب مشارکت مردم در پیشگیری از وقوع جرم و واکاوی آموزه های دین اسلام با تاکید بر نهاد امر به معروف و نهی از منکرمطابق با فرهنگ ایرانی - اسلامی جامعه مابا رویکرد تحلیلی – توصیفی با استفاده از منابع کتابخانه ای به موضوع مورد بحث می پردازد و از جمله یافته های این پژوهش اثبات آن است که بهره گیری از مشارکت اجتماع و مردم علاوه بر مشروعیت بخشیدن به سیاست جنایی، ضمانموفقیت و موثر بودن آن در پیشگیری از بروز بزهکاری خواهد بود.کلمات کلیدی : سیاست جنایی ، سیاست جنایی مشارکتی ، سیاست جنایی اسلام ، پیشگیری از جرم ، امر به معروف ، نهی از منکر .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
515
516
517
518
519
520
521
522
523
524
تعداد رکورد ها : 5299
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید